02 december 2006

Vinstvarning

Köpte tolv skraplotter på Stadsmissionen häromdan. Enligt texten på baksidan ska det vara vinst på var 4,2 lott, d v s bland mina 12 lotter borde det vara 2 till 3 stycken med vinst. Men jag har oddsen med mig: hälften av dem faller ut med vinst. Tar ett snabbt beslut att satsa järnet och gå All in. Om man inte vågar satsa kan man ju aldrig vinna! Får sex nya lotter, varav 3 med vinst. Fixar snabbt nya lotter. Men den här gången är det bara nitar. Spelet är slut.

Jag gjorde det klassiska felet att inte lägga av när det gick bra. Det som skiljer proffsen från amatörerna i den här branschen. Men, what the heck, det viktigaste är ju inte att vinna. Det viktigaste är att nästa gång som någon sträcker fram en mugg och en handtextad lapp mot mig i tunnelbanan, så kan jag med gott samvete vända bort blicken och hasta vidare.

Inga kommentarer: