26 februari 2007

Val av skvalkanal

Mitt teveutbud utökades med en ny kanal igår – Kanal 9. På sin hemsida påstår de sig vara "Sveriges första kvalitetskanal med bara underhållning. Inga dokusåpor, inga chockdokumentärer, och inga nyheter." Man hårdstartar med att köra Falcon Crest i repris…

Det är väl inte helt säkert att det kommer att bli min nya favoritfil på televisionens motortrafikled. Men oavsett måste den ju få en egen plats i min teve och på min fjärrkontroll. Ordning och reda. Var sak på sin plats. Så även skräptevekanaler.

Kanal 9 ska ju så klart ligga på plats nio. Men då måste jag flytta på Discovery. Hmm, jag gillar den kanalen (många historiska dokumentärer och reportage om schimpanser) så den får hamna på plats 7. Där ligger nu TV6, vilket kan tyckas något ologiskt. Men sexan var ju tidigare ZTV, och ett Z och en 7:a är ju ganska lika varann. TV6 flyttar jag så klart till sexan och får då en anledning att flytta på SVT24 som ändå mest är tråkiga riksdagsdebatter. Upptäcker samtidigt att jag tydligen har Barnkanalen också, och de visar just nu en repris av klassiska Tårtan från 70-talet. Så den får plats 10.

Sen kommer MTV, Eurosport och några andra mindre sevärda kanaler utan nummer. Har man inga siffror i namnet får man finna sig i att inte betraktas som en riktigt seriös tevekanal. Och då får man inte vara med och leka bland topp 10 på min fjärrkontroll.

Sist hamnar Yle – finsk teve. Jag kan visserligen inte ett ord finska, men man kanske kan snappa upp lite om man tittar tillräckligt ofta. Eller borde jag kravla mig ur tevesoffan och skaffa mig ett liv istället?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu ett stort i-landsproblem ordentligt belyst. Alla nya kanaler som ska ordnas på ett logiskt sätt. Detta är viktiga saker!

Och när man väl är klar och nöjt zappar igenom "listan", så tar det bara några dagar innan det lanseras en ny kanal som vill in på topp 10. Suck.

Fast å andra sidan; kanske är svaret på avslutningsfrågan ett rungande JA... Får fundera på det efter Höök ikväll.

Anna Forss sa...

Mina TV-vanor har begränsats till OCC på Discovery och House på Tv4. Undrar vad Freud skulle säga om det.

Anonym sa...

Att du blivit medelålders kanske... Fast jag sitter också klistrad framför House. Hugh Laurie som spelar Doktor Gregory House är ju bara så cool och snygg!

Anonym sa...

Ett annat i-landsproblem är att det bara är svt:s och 4:ans kanaler som sänder i 16:9 format och stereoljud. Förutom vissa betalkanaler då. 16:9 vadå?..ja ja jag skrev ju att det var ett i-landsproblem.

Och kanal 9? 16:9? Nix ungefär samma tekniska standard som tv3 - från 1988. Usch.