27 februari 2007

En bokälskares habegär

Den som planerade världen måste ha varit lite ofokuserad när det var dags för februari. Två stora högtider under den kortaste månaden på året. Till och med inom loppet av en vecka. Lite synd kan tyckas, det finns så få högtidsdagar att fira ändå. Och inte blir de fler om man är okristen som jag.

Men självklart har jag traditionsenligt också i år lusläst kataloger. Jämfört priser. Och gjort förberedande rekognoseringar för att kolla vilka titlar som eventuellt skulle vara värda att köa för. Hittade inte så jättemycket. Men ryggsäcken vägde ändå ett par kilo extra på vägen hem idag.

Svinalängorna så klart. Två biografier (jag hoppas att Gustav V är lite roligare än sömnpillret om Stalin som jag köpte förra året). Och en tjusig sak med mycket bilder om första världskriget. Krig säljer ju alltid bra. Både som film och i bokform. Och jag är lika lättlurad som alla andra.

Mina nya böcker bildar en snygg trave bredvid sängen. Jag undrar när jag ska hinna läsa dem alla. Borde kanske läsa de böcker som jag köpte på rean förra året först. Och de från året innan dess. Faktum är att jag fortfarande har olästa böcker som jag köpte på bokreor i början av 90-talet. Det får bli en annan dag. Man kan ju alltid hoppas att det blir en regnig sommar. Eller att jag bryter ett par ben och får ligga i gipsvagga en månad eller två. Då har jag ju också nåt att skylla på om inte sexpacken hinner bli perfekt till Beach 2007.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill ha vill ha vill ha. Serieböckerna om mumin från 80talet. Enda stället där hattifnattarna säger nåt! och vet du vad?..

Resten kan man låna ju. Bibliotek är fina grejer.

Anna Forss sa...

Ända sedan jag började läsa om Lean, JIT, Toyota, etc har mitt läsande och för den delen tittande på tv blivit helt saboterat... Jag klarade inte ens av att slutföra den senaste Douglas Coupland... Vad gör man när allt man tidigare såg fram emot rungar "waste" i huvudet...

Anonym sa...

Jag har faktiskt en seriebok med Mumin som är från mitten av 60-talet! (en present från min goda vän lilla My) Hattifnattarna säger just inte nåt i den boken, men klippdassarna rövar bort en poet, och Mumin festar och blir bakis. Stor litteratur!

Anonym sa...

De bästa bokreafynden har jag inte gjort genom att jämföra priser och vara först framme och säkra ett exemplar efter längre planering. Nej, det har snarare varit de lite oväntade fynden bokhandlaren släpat fram från något glömt lager. En av dessa obskyra fynd är en självhushållningsbok som gör att man med denna under armen kan flytta ut i skogen vilken dag som helst. En annan är en helkul bok med planlösningar och ritningar av olika hus som förekommer i olika romaner - lite intresseklubben antecknar - jo men på ett kul sätt.