20 februari 2007

Den vita tisdagen

Det finns fuskare. Och så finns det fuskare. Småskojare och storsvindlare. Felparkerare och steroididrottare. Skattesmitare och fallskärmsdirektörer. Listan kan göras längre. Men jag nöjer mig med att konstatera att i botten på den finns de karaktärslösa hetsätare som frossar i semlor redan innan fettisdagen infaller.

Traditioner är till för att följas, eller hur! För det är ju ingen som firar julafton innan den 24 december. Och vem skulle komma på idén att resa en midsommarstång i slutet av maj? Fettisdagen – också kallad den vita tisdagen i äldre tradition – är och har alltid varit den sista dagen före den kristna fastan. Denna högtidsdag infaller efter fläsksöndagen och blåmåndagen, men innan askonsdagen. (Det hade ni inte koll på va? – tänk så allmänbildad man kan bli av att läsa denna blogg!) Ett datum som detta är heligt och får inte rubbas under några omständigheter!

Men man kanske mest ska tycka synd om dessa lågpannor* till fuskare. För när den dag, som man så ivrigt väntat och längtat och trängtat efter, äntligen kommer. Ja, då kan vi stolta traditionsbärare till fullo njuta av våra semlor. Vår oskuld är orörd och njutningen så mycket större. Ingen gång är som den första gången!

Naturligtvis bakade jag mina semlor själv. Med kardemumma i bulldegen och rikligt med mandelmassa. Mmmmm!!!
Fastan börjar inte förrän imorgon…

*Lågpanna är en annan benämning på neanderthalare. Eftersom neanderthalarna troligen inte hade uppfunnit vispen och därmed inte kunde vispa grädde, så åt de troligen heller inte semlor. Lågpanna är därför ett något modernare, och i dessa sammanhang mer adekvat, skällsord!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gjorde bara mina semlor av halvfabrikat; färdiga bullar och så på med mandelmassa och lite vispad grädde, och fick snart mitt straff.
- Hmm de ser goda ut. Jag spar min till julafton, sa min son.

Nic sa...

Så här ser jag det:
Fastan (ordet betyder 'tid utan semlor') börjar först efter fettisdagen. Genom att vänta med semlepremiär först till självaste fettisdagen begränsar man sitt 'window of opportunity' att äta dessa fastlagsbullar. Därför ser jag till att börja äta semlor i god tid före fettisdagen, och när jag ändå är igång brukar jag fortsätta en bit in i fastan

Anonym sa...

Traditioner är till för att följas. Frågan är bara vem som har monopol på att bestämma vad som är traditionen. När det gäller semlor har jag en tydlig tradition. Semelpremiären infaller på nyårsdagen! Och semlornas period fortsätter sedan framåt påsk med 1-2 semlor/vecka. Läste att det säljs 4 miljoner semlor på fettisdagen och totalt 40 miljoner per år! Bara 10ggr fler! Märkligt.