10 januari 2007

Störst, bäst och vackrast

Jag förstår inte hur en del kan tycka att det är svårt att köra bil. Två pedaler (den i mitten använder jag aldrig, den är mest i vägen) och en ratt. Hur svårt kan det vara att hålla reda på egentligen?

Själv kör jag som en gud! Däremot skulle man kunna avskaffa alla konstiga regler och skyltar som bara krånglar till det i onödan. (För att inte tala om alla andra som är ute och kör som om de vore odödliga.) Det vore mycket lättare om man bara hade en regel: störst går först. Precis som på högstadiet när skolans stora buse körde om hela matkön utan att blinka, trots heldragen linje, och ingen protesterade. Om elefanten trampar på myran gör det mer ont än när myran hoppar på elefanten. Därför stiger man åt sidan när elefanten kommer.

En sommar när jag jobbade på bygge blev chefens lilla vita Mazda överkörd. Inte påkörd, överkörd! Det var ingen stor bil innan, och inte blev den större av närkontakten med en bulldozer. Så jag har bestämt mig. Jag skippar uppkörning och teoriprov och sånt tjafs, och skaffar en sån här istället. Vem behöver bry sig om företrädesregler då!

Inga kommentarer: