02 januari 2007

Nyårslöften

Vilka nyårslöften har ni? Den hastigt utkastade frågan har ingen annan baktanke än att få fart på middagsdiskussionen. Men den visar sig vara oväntat laddad. Runt bordet skruvar folk lite på sig, och den enda gästen som vågar svara på frågan dissar hela tanken med nyårslöften.

Kanske har vi med ålderns rätt nått den luttrade insikten om att nyårslöften sällan eller aldrig hålls. Och löften är ju till för hållas. De är heliga. Att svika ett löfte är många gånger ett stort nederlag. Om jag inte ens kan lita på mig själv, vem ska då göra det?

Eller har vi gett upp tanken om att kunna bli bättre. Visserligen är jag långt ifrån perfekt. Men jag trivs ändå ganska bra med det jag har. Och man kan ju ändå inte lära gamla hundar sitta. Eller?

Nej, jag tror mest bara att vi är lata. Det är långt kvar till Beach 2007 så varför bry sig än. Löprundan kan vi ta en annan dag och det finns ju fortfarande praliner kvar i asken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klart man ska ha nyårslöften! Själv ska jag sluta säga fula ord och låta bli godis fram till påsk. Godiset blir nog tuffast, min pralinask är slut sedan länge...

Mycket Mera Mikke sa...

Men jag råkar ha en oöppnad chokladask kvar! Och som den utomordentliga värd jag är måste jag naturligtvis bjuda på den när du kommer på besök. Å det vore ju väldigt oartigt att bjuda utan att ta några själv också...