30 maj 2007

En rundtur i dödens rike

Cyklade till Solna i ett ärende igår. På vägen hem passerar jag Norra begravningsplatsen, och kan inte låta bli att ta en liten tur bland döingarna. Kyrkogårdar är alltid trevliga att strosa runt på. Och är man dessutom är en sucker på kändisar - som jag är - så är Norra det ultimata stället för lite strosande.

Här ligger inte bara den vanliga samlingen av läroverksföreståndare, kronoinspektörer och statskommissarier, som finns på många andra kyrkogårdar. Nej, här vilar också gräddan av Sveriges kändiselit från början och mitten av förra seklet. Strindberg, Branting, Alfred Nobel, Per Albin, Agnes von Krusenstierna och Folke Bernadotte, för att bara nämna några få. På mitt korta besök hinner jag springa på både en grevinna och en prins. Och en "Premiäraktör". Vad gör man för att få en sån titel på sin sten? Dog han knall och fall på premiären? Kanske tog sitt liv efter urusla recensioner??

Jag kan inte låta bli att räkna ut maskpopulationen. Enligt vissa källor så brukar det finnas ca 350 daggmaskar/kvm. Och eftersom den totala ytan på Norra begravningsplatsen är imponerande 62 hektar så finns det m a o minst 217 miljoner daggmaskar där. Det känns tryggt. Om jag nu skulle känna mig lite ensam på min ålders höst så kan jag se fram emot mycket sällskap i livet efter detta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Någon skulle kunna tycka att din böjelse för det mesta kring det militära och för begravningsplatser är en aningens märklig. Jag vet att du har dina argument. Fick fö tips om att Moskvas militärmuséum är bland det häftigaste som skådats (av en normalt helt ointresserad). Där skulle du nog lätt kunna fördriva en veckas semester.

Som biolog måste jag också kommentera maskuträkningen. Det är i högsta grad beroende av vad det är för mark. Mer löv ger mer maskar. Sur barrskog ger betydligt färre. Men sällskap i någon form kan nog ändå utlovas.

Hittade också en liten, liten språkmiss i dina annars fullständigt lysande och korrekt skrivna bloggar. 2:a någonsin tror jag!

Anna Forss sa...

Jag kan meddela att man infört guidade turer på Skogskyrkogården i sommar.

Anonym sa...

Man kan hitta många udda historier bakom en gravsten som t.ex. bakom Fritz Åke Willhelm Flensburg-Ericsons, om du kommer ihåg honom. Är själv en sucker på kyrkogårdar och har gjort dig sällskap på ett antal. Nästa gång du är här så kan vi kolla på William Chalmers som självklart ligger mittemot J.A. Pripps. Som fiskare har jag dock aldrig grävt efter bete på kyrkogårdar. "Tänk på döden"

Anna Forss sa...

Eller som det står ovanför entrén till en svensk kyrkogård: Döden bekommer mig väl.

Anonym sa...

En biolog som ifrågasätter mina uppgifter utan att själv ha koll!?Om jag skriver att det är 350 maskar/kvm så gäller det naturligtvis inte sur barrskog, eftersom Norra begravningsplatsen mestadels består av lövträd och gräsmattor. Dessutom flitigt gödslat med döingar så maskarna lär trivas alldeles utmärkt!

Anonym sa...

Vem behöver guidade turer när man - som jag - redan har en egen guidebok över Stockholms alla kykrogårdar!? (Nej, det är inte alls nördvarning...)

Och självklart minns jag Fritz Åke Wilhelm. Ett tragiskt öde! Chalmers o Pripps låter som en klar sedvärdhet. Jag får ta och planera in en resa till Götet snart!!