23 maj 2007

Musikabstinens

Musikåret 2007 suger ganska friskt än så länge. Bara två nya skivor av värde har släppts: Fläskkvartetten och Thåströms nya band Sällskapet. Båda visserligen ruskigt bra, men nu vill jag ha lite omväxling i cd-spelaren!

Och på konsertfronten har det hittills varit helt torrlagt. Vid den här tiden förra året hade jag varit på minst fyra större konserter, men nu verkar alla bra band ha fastnat på sofflocket. Om jag åtminstone hade haft en hyfsad konsertsommar att se fram emot. Men det enda jag hittar – och det efter ganska mycket letande – är att the Pouges återförenas och spelar på en festival i Göteborg i augusti. Eftersom jag aldrig hörde dem live när de var i ropet kanske det kan vara kul att se dem. Men bara kanske. Och En spelning gör ju ingen sommar!

År efter år har jag troget betalat STIM-pengar till er. Köpt era dyra skivor trots att det är stenålders att betala för musik numera. Och knappt en gång gnällt när plattorna varit halvtaskiga. Men nu är det pay back time - ut på vägarna med er! Och helst till en konsertscen nära mig!

I väntan på annat spenderar jag mina kvällar på YouTube. Bland alla kul klipp med forna storheter hittar jag en galen frälsningssoldat. Visserligen är det inte live här och nu. Men om jag vrider upp volymen på max, dricker fesljummen öl i plastmugg, trampar mig själv på fötterna (och spiller ut hälften av ölen) samt hoppar frenetiskt upp och ner under refrängen så kanske jag för en kort stund kan inbilla mig själv att det är på riktigt!

3 kommentarer:

Anna Forss sa...

jag försökte ju beställa den där raggee-gruppen men de vill inte leverera.... så nu blir det scott joplin istället

Anonym sa...

Här kan man lyssna på fler låtar med Livelihood: http://www.myspace.com/livelihoodreggae

Å så kan man t ex skaka loss till dem på Fasching i sommar!

Anna Forss sa...

Jag har äntligen lyckats avbeställa den där skivan som usla usla bengans inte klarade av att leverera. Min förälskelse i reagee blev kortvarig. nu är det bög-disco-pop som gäller. Erasure for stockholm marathon!