03 juni 2007

Klorofyll

Det växer på balkongen. Så det knakar är ju ett talesätt man brukar använda när det spirar friskt i krukorna. Men jag hör ingenting. Ialla fall inget som knakar. Helt ljudlöst har mina Lathyrus oduratus växt en knapp decimeter den senaste veckan. Jag är riktigt imponerad med tanke på att de står i ständig skugga på en norrvänd balkong. (Egentligen trodde jag att fladdermöss och stalaktiter var det enda som skulle trivas i det hörnet...)

Att äta egenodlad mat är alltid lite extra trevligt. Nu smakar väl kanske inte luktärter så jättegott. Men mina gröna fingrar har lyckats få liv i mer ätbara växtligheter också. Så jag gjorde mig en lax- och spenatpaj. (Nej, jag har inte odlat lax på balkongen. Pucko! Det var gräslök i den också.)

Pajen blev mycket god. Skulle gärna bjudit er på den. Men nu är den uppäten. Enligt receptet skulle den räcka till mellan sex och åtta personer. Möjligen om man är Jesus. Eller har väldigt mycket sallad till. För mig räckte den till två måltider. Men så var det också en mycket god paj.

Inga kommentarer: