01 april 2007

Stenar

I min ungdoms glada dagar brukade jag åka på scoutläger varje sommar. För er stackare som aldrig fått åka på något scoutläger, så kan jag berätta att det är en tillställning där en massa ungdomar i gröna skjortor tältar, eldar, bygger saker och sjunger hurtiga sånger. Riktigt roligt faktiskt!

Varje läger är indelat i avdelningar med olika namn. Och till traditionen hör att respektive avdelning skriver en skojig sång eller hejig ramsa om sin avdelning, som man sedan framför vid någon av veckans lägerbål. En gång - jag vill minnas* att det var på Scoutihop på Skräddartorp 1983 - hette vår avdelning "Stenen". När de andra scoutpatrullerna vid lägerbålet sjöng söta små sånger om träd, blommor och annat fånigt, så diktade vi ihop följande käcka ramsa:

Stenen är rund - rundast är vi!
Stenen är dum - dummast är vi!
Stenen är hård - hårdast är vi!
Stenhård!

I helgen tvingades min plånbok och jag konstatera att ingenting har förändrats på tjugofem år. Stenar är runda, dumma och hårda. Och självrisken för plåt- och lackskador på en hyrbil hos OKQ8 är exakt 1500 kronor.

* Att jag kommer ihåg en fånig ramsa från sommaren 1983 måste väl vara ännu ett bevis för Alzheimern! Nutidsminnet försvinner alltmer och återgången till barndomen har börjat. Vad kommer härnäst, bloggtexter om min första skoldag, eller kanske rent av recepttips på trolldeg??

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... du glömde nämna namnet på scoutgruppen var inte det ett djur med hmm... tänder som är rätt uppseendeväckande och som dessutom kunde gå igång på träd...men jag var ju inte med så helt säker är jag ju inte.

Och dessutom så är det bara missionskyrkans scouter som har gröna skjortor, andra har blå!

Anna Forss sa...

oops. lovande inför nästa veckas äventyr???

Anonym sa...

du sällsynta djur, du lever helt ensam i din hydda....

Anonym sa...

Jo, det där med att backa rakt på en smal gårdsväg är inte så lätt alla gånger. Speciellt inte i mörker och med en tendens att alltid ligga till vänster. Stenar är verkligen hårda, men den som var dum var väl i så fall den som placerat stenen precis där vi skulle åka!

Är väl bara att gratulera att backning i mörker inte kom på uppkörningen i alla fall... ;o)

Anonym sa...

Det är bara grönskjortor som är riktiga scouter!!

...sen simmar vi till stan och fäller höghus. Med ett stort bandage om svansen!

Anonym sa...

Min dotter kräktes i en hyrbil på en obskyr liten ö utanför Afrikas västkust efter kuskande på serpentinvägar med hårnålskurvor inbromsningar och hisnande stup intill vägen. Vi har ännu inte fått någon extraräkning men så var bilen kliniskt ren när vi lämnade tillbaka den efter ungefär åtta scoutskurningar....men luktade lite mysko.