27 mars 2007

In i dimman

Alla brukar väl skylla på dåligt minne ibland. Men nu kan jag inte låta bli att undra om inte Alzheimersen börjat komma på allvar ändå. För det kan väl inte vara helt naturligt att ideligen glömma bort vad man gör när man duschar? Inte så att jag inte fattar att jag duschar, för det kan jag lista ut om jag inte är alltför onykter. Men den senaste tiden har jag allt som oftast börjat tappa bort mig i själva tvagningsproceduren. Har jag schamponerat håret? Har jag tvålat in fötterna? Är öronen skrubbade? För att vara på säkra sidan är det nog bäst att göra det en gång till. Men glömmer strax igen vad jag gjorde nyss. Lite småjobbigt är det. Men jag blir i alla fall ren!

Eller så är det inte glömska utan mest förvirring. Som till exempel häromdan när jag hade lagat pasta och skulle ha lite ketchup på. Visserligen är det ganska ovanligt att jag använder ketchup. Men inte mer sällan än att jag faktiskt kommer ihåg hur en ketchupflaska ser ut jämfört med andra plastflaskor. Och jag kan ju läsa. Men ändå hällde jag jordgubbssaft på pastan. (Vilket - inte speciellt otippat - visade sig missa kvalplatsen till min topphundra lista över kulinariska höjdpunkter med tämligen bred marginal!)

Förvirrad och glömsk. Det verkar som om ålderstecknen hopar sig med en alarmerande fart. Synd bara att det är vår. Om jag tappar bort mig på stan och stapplar runt med tom blick och halvöppen mun, så kommer ingen att hjälpa mig att hitta hem. Farbrorn har vårkänslor hör jag folk viska bakom min rygg när jag famlar efter... efter vadå? Vet inte, det har jag glömt.

3 kommentarer:

Nic sa...

Det var visst nån som nyligen släppte en bok om att vi får allt sämre arbetsminne, dvs tvagnings- och ketchupminnet. Vem författaren är, eller vad boken hette verkar jag ha glömt!

Var glad att du i alla fall kommer ihåg att blogga emellanåt! - det gör inte jag.

Anonym sa...

Men gladast blir jag när folk kommer ihåg att läsa. Den som har flest varv på besöksräknaren när den dör vinner...

Anonym sa...

diagnos - pensionärsvarning