04 april 2007

Att bocka av

Många människor skriver listor. Packlistor, inköpslistor, att-göralistor. En del är mer listiga än andra. T ex känner jag en äldre man som varje vecka skriver en att-göralista för de kommande sju dagarna. Överst varje dag står det "Äta frukost." Sen skriver han upp allt som händer, varje telefonsamtal han ringer och vad som kommer med posten. En förteckning över livet liksom. Andra som för detaljerade listor försvarar det med att man känner sig duktig om man får bocka av många saker. Och skriver man upp även de mest basala sysslorna så blir det så klart många bockar att bocka.

Även jag skriver listor. Men eftersom det ju finns roligare saker att göra i livet så blir det inte så ofta och så många saker att göra. Bara de riktigt stora och långsiktiga projekten hamnar där. Nackdelen med det är så klart att man inte så ofta får uppleva den tillfredställelse som bara en riktigt bock kan ge.

Men idag är jag också lite Bror Duktig, och min att-göralista har blivit ett projekt kortare. Trafikinspektören blev nämligen helt charmad av min redogörelse för hur Döda-vinkelsensorn fungerar på den splitternya Volvo jag körde. En kvinnlig inspektör kanske hade brytt sig mer om den tant som höll på att mista livet på ett övergångsställe. Men vi män har ju alltid haft en bättre förmåga att fokusera på väsentligheterna i tillvaron. Så det lilla rosa plastkortet blev mitt. Tack och bock!

7 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!!!!!!
Det var på tiden ;o)
//P

Anonym sa...

Ett mer offentligt GRATTIS!
Får ta lunchen nästa vecka istället...

Anonym sa...

Cool...
då kanske du orkar ta dig till Enhörna och hälsa på...

Det enda möjliga trafikhindret på vägen hit ut är älgar och vildsvin...

Anonym sa...

Grattis!!!

/Cica

Anneli sa...

grattis, grattis!

Anna Forss sa...

VAd du inte har insett är att som att Lean (www.poppendieck.com) är det som gäller just nu är det Sluta-Att-Göra-listor som är på modet. Eliminate waste! (Annars grattis)

Anonym sa...

Grattis! Bara att köpa den där engelska sportbilen i scoutskjortematchande racing green färg då så kan du bocka av en sak till på din lista. Men du kanske helt har lagt av med den denna nyans.