27 april 2007

Packat och klart

Hattifnatt styrde imorse kosan söderut, närmare bestämt till den skånska metropolen Malmö. Och naturligtvis måste detta rapporteras. Så här kommer ett rykande färskt reportage - live från bloggens utsände!

När jag klev ut ur stationshuset var det första som slog emot mig lukten av våt betong. Minns genast Jennys tips om gropen med stort G, som inte får missas om man är gropnörd som jag. Och den är sannerligen imponerande. Gropen som så småningom ska bli Citytunneln och en ny underjordisk järnvägsstation. Men jag sliter mig loss, det finns ju så mycket annat att se också!

Under parollen "Effektiv turist, javisst!" hinner jag på några få timmar se två fasadklättrande fönsterputsare på Turning Torso, känna på de solvarma tegelstenarna på Malmöhus slott, titta på Öresundsbron (på avstånd dock), spana på solbadande bikinibrudar på kajen i Västra Hamnen, klättra genom en ubåt och fingra på diverse tekniska manicker på Teknik och Sjöfartsmuseet, väja för två oroligt vakande gåsförälder med nyfödda gula dunbollar i släptåg i Slottsparken, äta glass på Lilla torg* samt kolla på utställningen om de vita rödakorsbussarna på Humanitetens Hus.

Senast jag var här regnade det i två hela dar, men nu visar sig staden från en mycket bättre sida. För en turist finns det både det ena och det andra att välja på. Alltid hittar man väl nåt. Och om inte annat kan jag tänka mig att besöka piren i Västra Hamnen igen... Men någon recension av det lokala köket kan jag tyvärr inte ge. Min resa är för kort för att jag ska våga riskera att störa tarmfloran, så det får bli en klassisk McBurgare.

Men nu känns det ändå som om jag är tämligen klar här. Återstår att bli packad. Vilket ju alltid är roligast i glada vänners lag. Så därför vänder jag näsan norrut, mot brudarna i Lund. Mitt tåg går kvart över sju imorrn bitti. Det ska nog hinnas med en och annan pilsner innan dess!

*Faktum är att jag köpte en glass på Lilla torg - trots att jag egentligen inte alls var sugen på glass - bara för att kunna skriva att jag ätit glass på Lilla torg. Trovärdighet är A och O för en seriös resereporter!

1 kommentar:

Anna Forss sa...

Otäckt. Hattifnatten rymde utomlands när våren kom till Sverige. Kom ihåg att karantän är nödvändig efter din retur. Ve dig om du sprider skånskan till Stockholm.