18 mars 2007

Nöjesfält för vuxna

Små barn tycker om att gå på tivoli. Tjatar om att få åka till Legoland eller Disneyworld. Stora barn går på mässa. Båtmässa. Husvagnsmässa. Kattmässa. Trädgårdstomtemässa. I sann demokratisk anda finns det nåt för alla och envar. Själv har jag idag varit på Vildmarksmässa.

Själva idén med att natur- och friluftsintresserade ska ta pendeln till Älvsjö, och vara inomhus i en stor hangarliknande mässhall en hel dag, känns lite bakvänd. Dessutom tillsammans med en massa andra människor. Friluftsare är ju annars ofta kända som lite enstöriga typer, som helst flyr både storstad och folksamlingar. Men många är också ganska prylnördiga. Och till skillnad från de små barnen så har de stora ofta en betydligt större veckopeng att spendera på sina leksaker.

På Gröna Lund kan den som vill roa sig med berg- och dalbanor, Fritt fall eller att skvalpa runt i kärlekstunneln. Attraktionerna på Älvsjömässan är i grunden desamma - vatten och höga höjder - även om roligheterna så klart är lite kundanpassade. Den nyfikne kan t ex prova på att klättra på klättervägg eller göra eskimåsväng i en bassäng. Eller varför inte utmana en Mount Everest-bestigare på vem som kan hänga längst tid i en isyxa.

På en vildmarksmässa behöver man inte lägga pengarna på dyra åkband, eller köpa sockervadd och popcorn till hutlösa priser. Den som vill kan säkert t o m äta sig mätt på gratis smakprover av frystorkad renskav. Men ändå är det ett djupt hål i min plånbok när vi åker hem. Jag var ju bara tvungen att köpa bl a ett eldstål (tändstickor är för 08-or!), en spork och ett par paddelhandskar för vinterpaddling. Och en ny kajakbok. Så ny att den inte är tryckt än. De hade inte ens ett provexemplar att bläddra i. Men det räckte med att få se hur omslaget - troligen - kommer att få se ut för att vi skulle bli sålda.

Som tur är har jag ingen kredit på mitt kontokort. För vi var också väldigt nära att slå till på en paddlingsresa till Grönland i sommar. Visserligen kostar utflykten ca 3000 kr/dag (i tio dar). Men fotona från förra årets tur var bland de läckraste jag sett. Och försäljaren var ju så bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan bara säga att nostalimässan med fullt av nördar som försökte kränga märklins M-räls och bruna härliga 70-tals sj vagnar i HO-skala fick mitt hjärta att slå hårdare och andra i min närvaro att känna sig direkt äcklade. Nöjesfält för vissa vuxna men inte för alla

Anna Forss sa...

En kollega till mig sa "Jag hatar sådana där friluftsmänniskor". Det är ju rätt intressant. Hm. (Hattifnatten: det var INTE någon av dem som vi träffade på st patricks day utan en helt vanlig familjefar som dessutom låtsas vara avdelningens miljövän...)

Anonym sa...

Jag har full förståelse för dem i din omgivning som tog avstånd från en Märklinmässa. Lima ska det vara!!

Anna: vad är det för intressant med att du har en kollega som är ett pucko??