06 mars 2007

Falleri fallera falleralla

SCB har räknat fram att var tionde svensk är fet. (Jo, de skriver fet, inte nåt fegt och politiskt korrekt.) Var tionde person - det är ju jättemånga! Men om jag känner nio personer, och ingen av dem ens skulle kunna kvala in under rubriken "Lite rund i konturerna, inte alls farligt men borde kanske dra ner lite på kakorna vid trefikat" så vem är då den tionde? Rent matematiskt är ju svaret ganska enkelt. För statistik ljuger väl aldrig?

Och nu trillar den berömda polletten ner med ett ljudligt klonk. I förra veckan fick jag nämligen ett mejl från en person som jag normalt brukar räkna in i skaran av mina goda vänner. Hon skrev: "när jag såg dig sist såg du rätt rultig ut". Inte jättesnällt tyckte jag och beklagade mig för en annan god vän. Som dock visade föga förståelse – "det är ju ändå mest småbarn som man kallar för rultiga". Fast skulle det vara så mycket bättre? Inte alls speciellt tröstad sökte jag sympati hos Svenska Akademiens lilla blå istället. Där står det att rultig endast används på personer av kvinnligt kön. En upplysning som inte heller direkt fick mitt självförtroende att hoppa jämfota. Jag är tydligen inte bara småfet, folk tycker att jag ser ut som ett tjejigt babyface också...

Vän nr 2 menade istället att det finns värre saker att tänka på. Som t ex att rumpan börjar falla ner när man uppnått en viss livsmognad. Något jag överhuvudtaget inte funderat på tidigare. Men hon har så klart helt rätt. Den berömde Newton och hans lagar var inte ett elände bara på fysiklektionerna. Nu letar de sig ända in i mina underkläder också!

Min rumpa, en gång fast och fin och berömd i fyra socknar, kommer snart alltså att vara ett minne blott. Men det är ju egentligen inte ett dugg konstigt. Det finns väl få saker som skulle tåla att man satt på dem i över 30 år utan att en viss deformation skulle börja skönjas. Och belastningen minskar ju inte direkt med åren om man säger så. Men lite tråkigt är det, jag tycker att min rumpa passade ganska bra ihop med resten av min personlighet. Jag får väl försöka trösta mig med att jag inte är ensam. Alla ska vi den vägen falla!

Till historien om mejlet om rultighet ska väl kanske tilläggas att ursprunget var att jag påstod att jag har samma kroppsform som killen till höger i den här lilla filmen som min knäppa tjejkompis skickat mig. (Inga likheter med de två rara gossarna i övrigt!)

5 kommentarer:

Anna Forss sa...

Ok. jag tar tillbaka det där om rultig, du är bara lönnfet. /din fd nära vän

Anonym sa...

Bara fyra - vad tänkte de med i den femte???

Anonym sa...

Självbilden är ju inte samma som spegelbilden eller det som ligger i andra betraktares ögon. Angående "och berömd i fyra socknar" - har du någon dokumentation som kan bevisa detta eller ligger det också i självbilden?

Nic sa...

Kan du specificera vilka fyra socknar som avses? Är de geografiskt spridda över landet, och kan betraktas som fyra oberoende sockendeklarationer, eller är det en cluster av fyra grannsocknar, där varje socken sannolikt haft inverkan på de andras opinion?

Mycket Mera Mikke sa...

De fyra socknarna är de som ligger västan om forsen: Västanfors, Västerfärnebo, Västervåla och Söderbärke socknar.
I den femte – Karbenning – bor det bara bönder. Och ett riktigt Gällivarehäng gör inte min rumpa rättvisa.