04 mars 2007

En pilsner är inte bara en pilsner

Det finns få tillfällen då man så uppenbart kombinerar nöje med nya kunskaper, som vid ölprovning. Visserligen kan det behövas en del alkoholvana för att nöjet inte ska bli så stort att allt man lärt är borta nästa morgon. Men det skulle väl å andra sidan ändå inte vara hela världen. Det viktigaste är ju att man har roligt!

Därför tackade jag självklart på stående fot ja när Riitta ringde. Har man en bror som startat eget bryggeri med flera prisbelönta öl (varför har inte jag en sån brorsa för?), så måste man ju låta sina vänner få del av den kunskapen. Och det ville jag så klart inte missa!

Jag är ingen nybörjare på pilsner. Det var många år sen mina kunskaper passerade det stadium där öl delas in i Pripps blå, Norrlands guld och Guinness. Men att jag fortfarande visste så lite hade jag ingen aning om. Och har ni koll på att det t ex finns tio olika typer av öl? Med totalt 64 underkategorier! Bara av veteöl - som ju ändå är en av mina personliga favoriter - finns det fem olika varianter: tysk Weissbier, Dunkelweizen, Belgisk vit, amerikansk och Weissenbock. Att det snurrade i mitt huvud berodde bara delvis på alkoholstyrkan, när lördagskvällen avrundades med en söt och stark (9,4%) polsk porter.

Även den andra faktorn uppfylldes med råge. För trevligt hade vi, så trevligt att jag missade sista tåget hem till Stockholm. Men vad gör väl det när man får chans att mingla med människor som inte undrar om man kommer från Värmland när man berättar att man är uppväxt i Fagersta. Och vars största intresse inte är kvadratmeterpriset på ens lägenhet. Ibland saknar jag inte Stockholm ett dugg.

(Den som är intresserad kan nörda ner sig ytterligare i ölkategorier här.)

Inga kommentarer: