02 mars 2007

Det värsta med teoriprovet är inte trafikreglerna

Trogna läsare minns säkert min vånda över en frisyr som är ute och cyklar vid fel tillfälle. Allt sedan dess har jag pinats av vankelmod under sömnlösa nätter och håglösa dagar. En plågsam kamp mellan snålhet och fåfänga. Den senare vann visserligen till slut. Men allt var ju helt utan mening!

Varför har ni, som jag trodde var mina vänner, inte sagt något? Varför har inte en enda av er velat bespara mig all denna vånda? Varför har ingen unnat mig att få sova om nätterna? Varför har inte ni alla körkortsinnehavare sagt att man inte får ha glasögonen på sig när man blir fotograferad?

Vad spelar det för roll hur frisyren hur ser ut, om det mest framträdande draget av fotografiet är en närsynt plirande idiot (inte alltför olik en inavlad kusin till den lokala byfånen!)

Jag har alltid mina glasögon på mig. Utan dem känner jag mig naken. Det är knappt min egen mamma har sett mig utan glasögon på. (Sant!) Men nu kommer det för evigt att finnas en puckobild i en stor databas någonstans, som bara väntar på att bli nertankad av Expressen så fort jag råkar begå något litet - troligen helt oskyldigt! - snedsteg.

Men jag fick en liten revansch. Med endast ett (1!) fel spöade jag skiten ur tanterna och förortskidsen som också var där, men som moloket fick gå hem underkända. Nu kan inget stoppa mig innan den lilla röda bilen blir min (visst är den snygg!) och vi tillsammans gör sommarvägarna osäkra! Någon som vågar följa med?

5 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS! får jag börja med att säga (igen). Nu är det bara den underbart roliga halkkörningen och den inte lika roliga uppkörningen kvar innan kortet är ditt.

Och angående glasögon på körkortet får jag säga till mitt försvar att jag inte hade glasögon på den tiden. Men frisyren blev ju bra i alla fall. Alltid något. ;o)

Anna Forss sa...

Grattis! Vuxenpoängen ökar!

Anonym sa...

Gratulerar! Jag har mina små fina flaskbottnar på mig på mitt nya lilla EU-körkort - ser för d..t ut ändå. Det enda jag minns från mitt teoriprov - förutom att jag förstås fixade det - var en nyupptäckt tjej som satt framför mig till höger under provet. Gjorde sedan krystade försök att lära känna henne närmare när jag stötte på henne igen - ohne erfolg. Hade lacostebågar stora som en gasmask från andra världskriget på den tiden. Herregud det här var görlängesedan men du är ju ändå äldre än mig. Vad gjorde du på den tiden? Lycka till med uppkörningen!

Anonym sa...

På den tiden hade jag redan flyttat hemifrån för att plugga på gymnasiet. Och hela studiebidraget gick åt till hyra, snabbmakaroner och Depeche-maxisinglar. Kändes betydligt mer prioriterat än körlektioner!

Anonym sa...

Grattis brollan!
jag pluggade teori med ett gäng inlandsbor som mest skröt om att dom faktiskt inte behövde nåt körkort för dom körde sina raggarvolvo ändå. och inte behövde man vara så nykter heller.
förstod aldrig varför dom ändå var där och gnetade med frågepärmarna. kan ju va bra med ett leg förstås om man ska in på folkets park.