14 mars 2007

Glass i stora lass

Här kommer en vårblogg till. Visserligen tycker jag kanske inte att det är helt på sin plats att skriva två gånger i rad om nåt så banalt som våren. Men jag fick lite dåligt samvete efter min dissning i söndags. Och göteborgarn har ju helt rätt i att våren knappast kan lastas för att jag gav mig ut på en lerig promenad i fel skor. Rätt kläder för rätt väder borde väl en scout som jag kunna, kan man tycka. Och om man cyklar nästan tre mil och bara får punka två gånger så har man ju faktiskt lyckats undvika punktering i 29 998 meter. Vilket faktiskt är en mindre bedrift med tanke på hur mycket grus det var och hur blankt mitt bakdäck är…

Så för att ge våren lite upprättelse så måste jag bara kommentera det vårigaste av det våriga – årets glassnyheter!

GB återvinner en gammal kändis i år: Top Hat kommer tillbaks. Det är kanske ett säkert kort, för deras övriga sortiment känns lite skakigt. Eller vad sägs om en lakritsstrut, eller en ny Magnum med kaffesås i. Inget jag kommer att springa omkull gamla tanter i kioskkön för precis! Det mest intressanta i den frysboxen är nog Solero Blackberry Smoothie. Visserligen med bananglass i men nog ändå värd ett försök.

Sia Glass däremot verkar ha haft väldigt roligt på senaste julfesten. Eller hur förklarar man annars smaker som "Kokos Citrongräs", "Banan Rödbeta", "Viol" och "Chokladboll" (Sant!!) Sia Glass VD säger att "Man måste våga vara djärv och öppen för influenser utifrån. Svenska glassätare är rätt öppna för att pröva nya smaker. Men vi tummar aldrig på principen att det ska smaka gott…" men det låter mest som en efterhandskonstruktion i mina öron. Ungefär som när vi på gymnasiet skulle skriva en labbrapport efter ännu ett kemiexperiment man inte begripit mer än hälften av.

Möjligtvis kan en strut med Lemoncurd* tilltala mitt brittiska barndomssinne, men jag tror nog ändå att jag fegar ur. Folk får kalla mig konservativ, träig och tråkmåns, men jag hävdar ändå envist att rödbetor ska serveras varma med en klick smör. Inte ligga djupfrysta under ett lager av strössel och kolasås.

* Om ni aldrig bott på ett B&B på den idylliska engelska landbygden: Lemon Curd är ett pålägg, ungefär som Nutella men med citronsmak (så klart). Kan också köpas på Konsum.

6 kommentarer:

Anna Forss sa...

88:an rules!

Anonym sa...

88:an är ok men jag säger bara popup - en vår åt jag så många popup så mina läppar slets ut och började blöda vid varje ny popup. Lyckan vär dessutom fullständig när jag en dag hittade en jordgubbspopup i en frysdisk i en tobaksaffär 1992 - varken sett eller ätit förr eller senare.

Nä nu drar jag och köper en popup. Keep on popping.

Anonym sa...

Tack GB för att Top Hat är tillbaks! Fast annars brukar jag undvika GB. Och efter TV 4:as "avslöjande" om att GB:s glassar tillverkas utspritt över Europa (min andra favorit Cornetto i Grekland om jag mins rätt) och sedan körs runt i lastbil känns det än mer motiverat.

Fast när termometern visar närmare 30 grader och GB är det som erbjuds kommer garanterat en och annat Top Hat konsumeras i sommar.

Anonym sa...

För alla popup-lovers kan jag tipsa om denna nyhet från Sia glass: http://online.opv.se/sia/showProduct.aspx?pid=65340

Härligt med lite gaypeddokänsla att suga på Långa farbrorns slickepinne...

Anonym sa...

I just love to squeeze tough guys like you.

Sia Glass nyhet känns ju lite för hårig och gubbig. Gaypeddokänsa? yepp

Anna Forss sa...

gay-peddokänsla. hm. jag har alltid undrat över rudolf med den röda mulen... men jag minns också en vår när man knappt kunde vända sig om utan att man såg en popup i munnen på en viss blondin med mycket blandad dialekt.

själv har jag lagt av med sånt som glass. Måste ju banta!