08 juni 2007

Sju sorters kakor

Den andra söndagen efter trefaldighet, d v s nästa helg, ska lilla Emily få huvudet tvättat av en mysko typ i konstiga kläder, och därefter namnet för evigt inskrivet i kyrkböckerna. Men kristna ritualer intresserar mig föga. Det som lockar är så klart dopkaffet. Eller mer precist småkakorna!

Det finns väl få saker som hör ihop så intimt som dop och småkakor. Och det ska vara många sorter att välja mellan. (Eller, man väljer inte - man tar av alla, så ju fler sorter desto fler kakor att äta!). I min familj verkar jag dock vara ensam om denna självklara insikt. Så när jag i den tidiga dopplaneringen ihärdigt propsade på ett dignande kakbord svarade min kära syster kort: "Bra, då bakar du!"

En utmaning är en utmaning. Och inför risken att kakfaten på söndag endast skulle komma att innehålla några torra Mariekex skred jag till verket i början av veckan. Under några dagar har nu kilovis med socker, smör och andra läckerheter passerat mitt bakbord. Kokoskakor, minttoppar, drömmar och schackrutor trängs nu i burkarna. Fyra sorter klara, bara tre kvar!

Men min fantasi börjar ta slut. Så därför vänder jag mig till er, kära läsare, och efterlyser förslag. Vilka är de tre godaste småkakorna? Bästa svar bjuds på småkaksfika på balkongen!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

havreflarn, bondekakor, kolakakor och för den delen hallongrottor!
Ypergott!!

//Petra J

Anna Forss sa...

Småkakor. Du är så ute! Det är kaffe latte med mega American cookie som gäller nu!

Anonym sa...

Det finns mycket gott att välja på. Men jag var mest intresserad av kopplingen mellan dina två senaste alster. Jag läste dem nämligen i tät följd nu och då är det svårt att missa kopplingen. Fast eg. behöver du knappast grubbla så mycket på detta. Häng med på en taiwanes på tisdag istället och var som folk! (för er som händelsevis inte känner till "taiwanesen" är det ett lunchställe som inte har smalmat som nisch om man säger så. Men gott är det!)

Anonym sa...

Nej,nej, nej. Megaamerican cookies är ju så 2003. Riktiga svenska småkakor däremot är supertrendigt!

Anonym sa...

Hallongrottor brukar falla min son i smaken iallafall....

Men skulle tro att du kan hitta heta tips för din nya hobby på denna sida:-)
http://www.hembakningsradet.se/

Anna Forss sa...

hello! tips:
1. gå in på trendig coffee shop med de dyraste barnvagnarna parkerade i klunga utanför

2. kontrollera vad de serverar

Anonym sa...

hur platt kan en kaka bli innan det blir pannkaka?

heidi sa...

havreflarn med citronkräm emellan och chokladbiskvier