13 juni 2007

Carpe Diem?

Idag har jag ätit lunch på Gondolen. En sådan lunch som kostar 400 kronor per person för en smaklös hälleflundra, men som man äter för att fira någons 70-årsdag. Vi pratade om det liv som varit. Om förlovningen som inte blev något mer. Om roadtrippen med den nya sportbilen genom det tidiga 60-talets Europa, som slutade på ett champagneparty hos Grace Kelly i Monaco. Om livsresan från parfymfabriken på franska Rivieran till sorteringsmaskinerna på postterminalen i Årsta. Om ålderns ensamhet i en sliten ungkarlslägenhet på Söder.

Alla dessa dagar som tillsammans bildar ett liv. De rusar förbi, och alltför sällan stannar vi upp och reflekterar över vad vi gör med dem. Vår stund på jorden är kort, mikroskopiskt kort. Som en blinkning. Om man inte ser upp missar man hela kalaset. Men det är det enda livet vi har, så det är snudd på kriminellt att bara låta det rinna bort mellan fingrarna.

En dag kommer jag också att sitta på min födelsedag och se tillbaks på alla år som gått. Jag hoppas att det kommer att vara med till-fredsställelse, men jag är långt ifrån säker på det. För precis som alla andra ekorrar fyller jag också min tid med detaljer och oväsent-ligheter för att slippa konfronteras med de stora frågorna. En dag kommer det att vara för sent. Risken är väl tyvärr att man inte ens då kommer att inse det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

nu blev du så där jobbigt seriös igen, tillbaks till roligare ämnen som kakor vettja!

Anonym sa...

Jag börjar lessna på småkakor... De är överallt. I varenda burk och varenda skrymsle. Frysen är totalt fullproppad. Jag drömmer mardrömmar om drömmar som sväller och sväller, och om smet som rinner över alla bunkar och plåtkanter. Och bara tanken på hur många kilo smör jag använt den här veckan får mig att bli anorektisk.

Men nu är jag klar: sju sorters kakor är färdiga för transport till dopkalaset. Och de kommer att var de godaste småkakorna som någon någonsin har smakat!!

Småkakstävlingen vanns f ö av Petra: de tre sista sorterna blev knäckflarn, kolakakor och hallongrottor!

Anna Forss sa...

Jag tycker vi byter ut kakor mot öl. Tror gubsen och damesen på arrangemanget skulle föredra en hederlig fylla istället. Jag drack på jobbet igår för resten. Vi bröt sprinten så jag sippade lite dry martini.