24 augusti 2007

Cirkeln är sluten

För exakt nitton år sedan, i augusti 1988, flyttade jag till Västerås inför terminsstarten på tredje året på gymnasiet. Jag hyrde ett rum hos en tant på Vasagatan och fick lite gratis mat mot att jag rastade hennes korkade dvärgpudel. Men även om det var ett trevligt miljöombyte att få flytta hemifrån och gå i en annan skola så var min skoltrötthet överväldigande. Så om kvällarna - när jag borde ha varit djupt försjunken i tråkiga konstruktions- och byggteknik-böcker - satt jag ofta istället vid fönstret och dagdrömde medan jag såg ut över en grillbar, en parkeringsplats och en bilaffär på andra sidan gatan.

Idag är grillen och bilaffären sedan länge rivna, och hela kvarteret omvandlat till ett gigantiskt komplex som hyser Mälardalens högskola. Från föreläsningssalen där jag häromdan skrev in mig som student igen har jag fri sikt mot det fönster där jag som tonåring en gång satt. Kursen jag ska läsa är nog intressant och bra, men första föreläsningen blir ofrånkomligen en del upprepningar om själv-klarheter. Snart kommer jag på mig själv med att frånvarande sitta och titta ut genom fönstret igen.

Det var i Västerås som jag – mot mina föräldrars vilja – började läsa till byggnadsingenjör. Ett intresse som följt mig under alla år, och som gett mig några av mina bästa vänner. Det var under tiden i Västerås som jag jobbade med skoltidningen, vilket ledde till redaktörskapet för kårtidningen som i sin tur resulterade både i att jag valdes till kårordförande, och att jag flera år senare fick förmånen att ge ut en bok. Men framför allt så var det i Västerås, i augusti 1988, som jag för första gången gick på ett möte med partiet. Hemma i Håkan W:s lägenhet satt femton personer och stoppade valsedlar i det valutskick som vi sen sprang runt och stoppade i brevlådorna. Jag lyssnade på diskussionerna, fascinerades och entusiasmerades. Det blev min yrkeskarriär under elva långa år, där både Håkan och jag kom att jobba tillsammans i partiets ledning.

Nu är cirklarna slutna, jag är tillbaks där allting började. Allt det som hänt är historia. Från och med nu är det nya cirklar som ska påbörjas. Och kanske kommer jag om tjugo år igen åter att sitta och titta ut över korsningen Vasagatan/Ringvägen i Västerås, och dagdrömma om den tid som varit.

5 kommentarer:

Anna Forss sa...

ska man säga grattis?! västerås. ska du flytta?

Anonym sa...

Helt crazy enligt mig!! allt vi båda blir studenter - igen..... fram med nudelrecepten. Å så kan vi förstås mycket enklare dra iväg och paddla! :-D
// Petra J

Anonym sa...

pm: Tja, man kan ju se det som att man är tillbaks på ruta ett igen, efter tjugo år. Så sådär värst mycket att gratulera vet jag inte om det är...

pj: Efter att ha studerat schemana för kursen i V-ås och den i Sthlm kan jag konstatera att jag tillsammans kommer att ha föreläsningar ca 5 h varje dag mån-fre... Men självklart får det plats lite paddling också!

Anonym sa...

och när tänker du avslöja vad du ska läsa? Jag ska osså börja läsa, arbetsmarknadskunskap på Stockholms universitet... lycka till till oss!

Anonym sa...

Those were the days, my friend... Men vad pluggar du?