29 oktober 2008

Strandfynd

I söndags var det sju veckor sen jag promenerade på en varm strand vid Stilla Havet. Det känns som väldigt länge sen. Dels för att mycket av det arbete vi gjorde då nu är grusat, i och med att den nicaraguanska regimen nyligen gick till frontalangrepp mot en lång rad biståndsorganisationer, och genom administrativa trakasserier försöker mobba ut de organisationer ur landet som arbetar med demokratiutveckling och stöd till rörelser som verkar för opinions-bildning kring abort och sexuella rättigheter.

Men det känns också, av ganska naturliga skäl, som att den stekande solen, det blå havet och de susande palmerna tillhör en mycket förgången tid när höstmörkret sänker sig över alltet, den fuktiga kylan tränger genom kläderna och en förkylning rasar i min kropp (inga larver i näsan, dock!).

På alla lyckade resor tar man också med sig en hel hög minnen hem. Och denna resa var inget undantag. Tvärt om. På stranden i Pochomil hittade jag inte bara snäckor och andra vackra saker som vågorna spolat upp. Där gjorde jag också ett fynd utöver det mesta jag hittat tidigare i mitt liv. I en vacker röd klänning och med de blåaste ögon jag någonsin drunknat i.

Sju mörka höstveckor kan vara en ofantligt lång tid. Men de kan också rasa iväg i ett nafs.

I morgon åker vi till Paris, mitt strandfynd och jag.

Ps Vi var en hårsmån från att boka våra biljetter med Sterling. Om vi gjort så hade den här texten nog inte varit riktigt lika munter...

7 kommentarer:

Anonym sa...

God tur och njut av "strandfyndet" :-)

Jenny

Anonym sa...

Mysigt. Hoppas strandfyndet inte är en fossil.Njut av Paris. Gabrielle

Anonym sa...

ha det bra och njut av livet!

Anonym sa...

Ha ha ha Gabrielle vad menar du? Vi är ju själva fossiler vid det här laget!
Paris i november ska vara trevligt har jag hört, ha en jättemysig resa!

Anonym sa...

Fossil. Nädå, hon har fortfarande en bra bit kvar till 40... :0)

Caroline - du hänger inte med i svängarna: Parisresan var förra helgen! Och vi måste ta en lunch nån dag - jag fick ju inte höra resten av skvallret!!

Anonym sa...

Hoppsan, vad fort det kan gå, men då är det nog också på riktigt. Jag är inte hemma i Sverige förrän i juni, så inget bröllop före dess...

Gissar att detta grusar mina planer att övertyga dej om att åka transibiriska hem med mej i vår, men jag har ju ev. hittat ett alternativ, i Mount Kinabalu, så du är väl ursäktad.

Stort grattis från min lilla ö.

Johan

Anonym sa...

Juni? Så lång tid tar det väl ändå inte att åka Transibiriska??

Jag – som alltid med bestämdhet hävdat att kärlek o sånt tjafs aldrig får komma före roliga upptåg eller bra idéer – kan naturligtvis inte backa från den inställningen. Men dess värre tror jag inte att varken min plånbok eller mina semesterdagar räcker till både Thailandsbesök, transibiriska och bergsbestigning. Så vi får nog prioritera lite bland roligheterna!