12 oktober 2008

När kakaohalten i blodet närmar sig 110%

Chokladfestival. Lika trevligt som det låter! Man betalar inträde och kan sen gå runt och provsmaka så mycket man vill. Hela Nordiska museet har varit fyllt av kakao i dagarna tre, och M och A och jag tyckte att det var en självklart bra avslutning på helgen att spendera några timmar bland alla läckerheter.

Men trots att jag normalt sett kan trycka i mig ganska mycket sött när andan faller på, så kroknar man oväntat snabbt av den kakao-rika chokladen. Och då tog vi ändå bara de små provsmaknings-bitarna. Inte som vissa andra, som tog en näve ur varje skål. (En person hade till och med sig en kopp som han fyllde med chokladbitar – vilket upprörde oss mycket, oklart om det var över vederbörandes bristande hyfs eller om vi mest var avundsjuka på en briljant idé!?)

Vi valde att besöka festivalen de två sista timmarna innan stängning, eftersom det fina vädret skulle utnyttjas så länge som möjligt. Vad vi inte räknat med var att vi därmed var där när utställarna började rea ut sina produkter. M och A passade på att bunkra 80%-iga chokladkakor till fyndpriset fyra för en femtilapp! Själv nöjde jag mig med diverse praliner, bland annat några riktigt läckra toppade med havssaltflingor!

Både öl- och chokladfestival avbockade hittills i höst. Undrar vad som står näst på tur i evenemangskalendern? Om jag inte minns fel så brukar det vara erotikmässa någon gång här på höstkanten. Jag kanske borde gå på den också när man nu har farten uppe. Kan ju bli riktigt intressant att se vad de rear ut sista timmen…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min erfarenhet av havssaltchoklad är att det smakar som om man åt en vanlig chokladkaka direkt efter ett riktigt svettigt träningspass!

Anonym sa...

Faktiskt inte! Men choklad med saltsmak var inte alls så ovanligt som man skulle kunna tro på festivalen. Och en del av dem smakade ungefär som chokladen brukar göra när man är ute och paddlar i skärgårn...

Anonym sa...

choklad är väl gott, men finns det ingen smågodis-mässa??? det vore ju extremt mycket roligare och mer diverst utbud att fördjupa sig!

Anonym sa...

Men Micke då, så du undrar.