17 augusti 2008

Jakten på en dröm

Länge har jag letat. Många kvällar har tillbringats framför datorn. Presentationer - lovandes guld o gröna skogar o en rosaskimrande framtid tillsammans - har lästs. Fotografier - alltid tagna ur de mest förskönande vinklarna - har tittats på. Men hittills har den rätta inte dykt upp.

Jag tycker inte att jag är så kräsen av mig. Men visst, om endast det bästa är gott nog, så kanske man lägger ribban lite väl högt. Så risken är ju uppenbar att jag kommer att försmäkta bakom min dataskärm till döddagar, väntandes på att det riktiga kapet ska dyka upp.

Över en lunch i torsdags tyckte J därför att jag borde börja stryka i kravlistan. Och dessutom kan man ju inte lita på photoshoppade bilder – man måste ju faktiskt ut och se hur saker och ting ser ut i verkligheten om det ska kunna tända till på riktigt.

Sagt och gjort. Efter en snabb rundringning till några bensinmackar var en etanolbil modell mindre bokad, och sen bar det iväg ut mot Roslagen. Dags att titta på sommarhus.

På slingriga småvägar for vi fram. Och gjorde faktiskt en del oväntade fynd. Under en alldeles för låg taknock i ett torp utanför Alunda hukade något oväntat Martin, en av mina närmaste (och längsta) kollegor. Och på en krog i Knutby blev vi serverade pizza av nån som J bombsäkert trodde vara Åsa Waldaus syster.

Men vi tittade också på flera små röda idylliska sommartorp. På ett ställe var det ingen visning, så då smög vi i trädgården och kikade genom fönstren i smyg. Tills vi insåg att det var fel hus som vi glodde in bakom gardinerna på…

Det blev ingen romans den här helgen heller. Det vore ju dumt att slå till när det kommer nya annonser redan på fredag. Jakten går vidare!


I den här trädgården smög vi och kikade bakom gardiner. Trodde vi...

15 kommentarer:

Anonym sa...

När jag ser det stavat, får jag för mig att "döddagar" egentligen borde stavas "dödagar", men det kanske bara är dialektalt. Kan inte någon stilla min nyfikenhet???

Johan

Anonym sa...

Det är Bill Gates som har bestämt att det ska va så. Jag prövade med både dödagar och dödedagar men det blev bara rött. Men döddagar blev godkänt av rättstavningen. Fast Mr Gates har ju kanske inte så bra koll på Fagerstamål förstås!?

Anonym sa...

Det här var inte så lätt som jag först trodde. Mr Gates utesluter jag som auktoritet i frågan. Även om han har svenskt påbrå, och uppvisat ett visst mått av drivkraft, vill jag inte erkänna honom för hans kompetens i svensk stavning o grammatik.

Sökte vidare, hos erkänt trovärdiga källor som tål viss källkritik. Resultat:

Svenska akademiens ordbok, SAOB, innehåller ej ordet i någon form, men hänvisar till Svenska akademiens ordlista, SAOL, utgåva 12.

SAOL fanns ej tillgänglig för mig att snylta gratis på, men jag provade en av deras länkar, och hamnade på LEXIN.

LEXIN - SVENSKA ORD 2:a uppl.
Språkdata, Göteborgs universitet svarade "Texten finns tillgänglig för forskningsändamål".

Ordet känns samtidigt lite gammalt, så jag sökte mig bakåt, men varken Söderwall och Schlyters "Ordböcker över svenska medeltidsspråket" eller Dalins ordbok "Ordbok över 1800-talsspråket" utgiven i mitten av 1800-talet gav något svar.

Eftersom det finns en viss relevans kollade jag
även "Narkotikarelaterad terminologi" med samma resultat. Ordet finns ej.

Slutligen återstod bara goggle, och där fanns 2.590 träffar på "dödagar" och 3.340 träffar på den något mer invecklade varianten "döddagar". Samtidigt kunde jag till min förfäran konstatera att roten till detta fortsatta inlägg, Mr Gates, härjar hämningslöst och ohejdat bland det svenska språket. Ickekorrekta särskrivningar var vanligt förekommande, såsom "dö dagar" och "död dagar". Var ska detta sluta? Dessa avarter och bastarder var dock betydligt mer förekommande för "döddagar" än fär "dödagar", vilket stärker mig i min tro att använda "dödagar" som korrekt form.

Det finns alltså mycket som tyder på att detta ( dessa? ) , mycket frekvent använda ord, ej existerar, annat än för forskningsändamål. Finns någon hemma i Svedala, med tillgång till SAOL, snälla hjälp mig bringa klarhet i frågan.

Eder språkpolis

Johan

Anonym sa...

Jag gjorde även ett verbalt test för att med en praktiskt tillämpad metod försöka stilla mitt oroliga sinne.

"Döddagar" har 2 möjligheter. Antingen med kort "ö", eller med uttalat "dubbel-d". Ingen av varianterna la sig mjukt och lent över tungan. Kanske att en skåning skulle behärska detta, men med "fagersta-thai-dialekt" var det inte möjligt. Däremot rörde sig "dödagar" lätt som en sommarbris från stämbanden, via tungan och ut ur min mun.

Tyvärr finns alltför många exempel på ord som inte stavas som det låter, varav "genre" är en gammal favorit. Därför var mitt test inget slutligt bevis i frågan, utan endast en indicie på vägen.

Suck

Johan

Anonym sa...

Om du hade packat ner en liten och behändig SAOL istället för att släpa på "Ordböcker över svenska medeltidsspråket" till bortre Asien så hade du inte behövt ligga sömnlös. I denna eminenta lilla blå bok finns ordet "döddagar" instoppat mellan "dödbränd" (nån sorts kalk) och "döddansare" (en slö eller tråkig person).

Dock tycker jag inte att deras version är helt klockren: det finns bara en variant av döddagar men t ex dötrist och dösnack kan stavas både med och utan ett extra d!!

Anonym sa...

Du har inte tråkigt på nåt sätt förresten??

I såna fall har jag en liten utmaning - vilket (engelskt) ord ger flest träffar på google?? (det är inte sex eller Britney Spears. Och småord som are och we räknas inte.)

Emilia sa...

Halloj!

Trots att jag faktiskt jobbar tillfälligt på Språkrådet så skriver jag inte för att lägga mig i den tidigare kommentarsdiskussionen. Utan bara för att säga: Hej! Vilken fin blogg du har! Vad bra du skriver! Kram Emilia

Anonym sa...

I rest my case!

Där ser man. man ska aldrig åka hemifrån utan åtminståmde ett väl tummat ex. av SAOL.

Samtidigt gav detta en del nya insikter, och öppnar givetvis nya frågor, såsom "Har Göteborgs universitet någon aktiv forskning om ordet, eller finns det någon möjlighet att doktorera?" och "varför fanns det inte med i sammanhanget runt Narkotikarelaterad terminoligi?" Mina möjligheter att få svar på dessa kanske är mindre. Under tiden tackar jag för min stillade nyfikenhet i yrsprungsfrågan.

Samt (1), "Nej, jag har inte tråkigt". Det här var bara ett infall som jag snöade in på. Fast egentligen kan jag ju inte snöa in här. Vi har 32 grader varmt, strålande solsken, skitkul på jobbet, och nya dyk väntar ute bland reven. I år SKA jag se valhaj, så det så.

Samt (2) jag vet vilket ord du syftar på. Du sa det tidigare i somras. ( Jag har dock inte testat samtliga sökord, så jag kan ej bekräfta ) Låt oss se om det dyker upp förslag här. Jag bjuder på en öl till den som först svarar rätt.

Johan

Anonym sa...

Enligt någon blog-snubbe är det vanligaste söktermen 'pussy'. Jag visste inte att kattintresset var så stort i världen.

Av inläggen ovan att döma skulle man kunna tro att olika varianter av dödagar tillhörde de vanligaste sökorden.

Anonym sa...

Nej tyvärr, inte rätt svar. Ni får söka på "goggle" och se om ni kommer fram till något, eller vad säger du mikke.

Ölen utdelas på plats i lokal valuta, dvs Singha, Chang eller Leo.

Johan

Anonym sa...

Inser att jag läst utmaningen fel. Jag tolkade det som 'vilket ord är det vanligaste som folk söker på google?'. Nu inser jag att du menar nåt annat! Återkommer.

Anonym sa...

Nytt svar:

Sökord: Google
Antal träffar:2 500 000 000

Anonym sa...

Åsa undrar m jag kan kvittera ut min öl på Green Man?

Jesus ger föresten bara en tiondel så många träffar på google, och reinfeldt ger bara en hundradel jämfört med google (men då får man en 'idolbild' som första träff)

Anonym sa...

Rätt svar! Min "hint" var visst lite väl uppenbar. Förlåt om jag gjorde det för lätt. JAg tycker dock du tolkat tävlingen rätt, för kattälskarna tex. kommer ju inte i närheten av lika många träffar.

Green man vore trevligt, och visst kan man ha en öl innestående. Nu lär det dröja till nästa sommar innan jag är i Sverige igen. Blir törsten för stor, finns den att hämta ut här på Koh Lanta.

En liten fundering bara. Vem är vinnaren??? Micke kanske vet, men jag har ju, helt utan hans inblandning, vetskap, tillåtelse eller kanske ens medgivande nyttjag hans blogg till denna illegala tävling med alkohol i pris.

Må gott

Johan

Anonym sa...

Vem som är vinnaren? Det vet väl alla att det alltid är "banken" som vinner i längden. Jag tar lite provision här och lägger på några gratisöl där, och blir i slutändan fullast av alla!

Dessutom råkade jag bli besökare nr 10 000 när jag publicerade torsdagskvällens blogg. Och firade det med att trycka en injektionsnål i varje arm igår. Mer info om det när jag tänt av...