02 augusti 2008

Felkörda tåg - del två

Mina misstankar om att turistbyråcheferna i Västra Götaland hade ett finger med i spelet när jag åkte tåg runt halva södra Sverige i söndags kväll är nu bevisade.

När man blir försenad med SJ kan man ansöka om ersättning enligt deras restidsersättning. När jag vid några tillfällen tidigare gjort detta så har det efter ett par veckors väntat ramlat ned ett presentkort på cirka 150-200 kronor på hallmattan.

Även om det inte är några svindlande belopp så är det ändock 2-3 svalkande pilsner på min favoritpub, eller kanske en ny cd-skiva.* Så därför fyller jag även denna gång raskt i formuläret på webben och glömmer sen lika snabbt bort alltihop.

Döm därför om min förvåning när SJ:s kundtjänst redan efter två dar plingar i min mejlbox. Och det där ligger ett värdebevis på 933 kronor. Vilket är 14 kronor mer än jag betalade för hela min biljett!

Så inte nog med att jag fick mig en liten sightseeing i sommar-idyllen, jag fick pröjs för det också! Inte konstigt att SJ har svårt att få finanserna att gå ihop…

* Ja, jag tillhör den grånande generation som tycker att man faktiskt ska betala och göra rätt för sig. Att artisterna sen inte ser till att få hyggligt med pröjs från sina bolag är ett annat problem. Men med den argumentation fildelarna använder skulle man ju lika gärna kunna sno varor från alla butiker som tillverkar i låglöneländer!

Inga kommentarer: