10 december 2008

Tänt var det här!

När det på högstadiet var dags att ha prao genomled jag en vecka vardera på stålverket och som badvakt i simhallen. Långtråkigt var inte ens förnamnet. Den tredje veckan tillbringades med att kalkera cykelbaneplaner på smörpapper och följa med handläggarna på stadsbyggnadskontoret på inspektionsresor. Den veckan på kommunhusets femte våningsplan lade grunden till hela min utbildningskarriär. Teknisk linje blev husbyggnadsteknisk inriktning blev högskolestudier inom samhällsplanering.

Jag har aldrig ångrat mitt val en sekund, trots att examensbeviset delades ut mitt i värsta byggkraschen i början av 90-talet. När inga hus byggs behövs ingen som planerar staden där husen ska vara, och följaktligen fick min årskurs söka andra vägar i livet. Få av oss blev någonsin samhällsplanerare. Själv har jag varken hållit i en tuschpenna eller läst en översiktsplan sen dess. Men intresset för hus finns där fortfarande.

Och i helgen fick jag chansen att få lite nytta av mina gamla högskolepoäng igen. Med viss möda skars samtliga delar till Hanö fyr ut i pepparkaksdeg och gräddades med stor varsamhet, för att därefter sammanfogas till ett av de snyggaste pepparkakshus som någonsin rests på östra Södermalm.




I samband med att byggnadsverket skulle dokumenteras passade jag på att testa brandsäkerheten. Kort efter att detta foto tagits tog huset närapå eld och en svart rök spred sig som en dimma i lägenheten. Kanske skulle ha lyssnat lite mer uppmärksamt på den där lektionen om brandskydd - bränt pepparkakshus luktar inget gott…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den är väldigt fin. Att nästan elda upp hus har du ju varit med om tidigare.

M

Anonym sa...

Snygg men du har markerat de halvprivata zonerna lite dåligt

Anonym sa...

Nu har vi väntat länge nog, länge nog, länge nog, nu har vi väntat lääääääängeeeeeee noooooooog.

Johan