08 april 2008

Enligt en undersökning...

Enligt alltid lika pålästa och högkvalitativa Aftonblaskan har man på ett universitet i USA undersökt kvinnors och mäns förmåga att kommunicera med varandra. Resultatet är väl inte direkt häpnads-väckande om man säger så. Kvinnor tror att män självklart förstår vad de menar trots att de inget säger. Män å andra sidan fattar inte ens hälften av vad de borde eftersom de är fullt upptagna med att fundera på öl och fotboll (eller något annat som fyller en normal mans hjärna).

Enligt denna mycket vetenskapliga undersökning (på hela 280 individer) så förstår män sällan när kvinnor flörtar med dem, utan de tror att det bara är vänskapliga eller allmänt på gott humör. Men kvinnor fattar inte att männen inte fångar deras sexuella signaler, och därför blir de deprimerade eftersom ingen är intresserad av dem - och dricker sen alldeles för många öl vilket ofelbart leder till att de blir odrägliga och klängiga. (Just det sista framgick kanske inte direkt av undersökningen, det läste jag mellan raderna…)

En gång när jag var på en stor kongress berättade en av mina kollegor att en kvinnlig bekant (till min kollega) hade försökt flirta med mig, men att jag verkade helt onåbar. Riktigt hur flirtandet skulle ha gått till förstod jag inte. Vi hade inte haft ögonkontakt, än mindre pratat med varandra, och knappt vistats i samma rum. Men enligt kvinnlig logik borde jag förstås ha fattat i alla fall.

En som är rasande duktig på att kommunicera utan att öppna munnen är Nina Conti:



Ps Bloggen om min polare Mats Odell var skriven 1 april. Alla fattade visst inte det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta förklarar mycket här i livet, och jag är mycket tacksam för att 280 personer tagit sig tid att ingå i denna undersökning.

Kvinnor är från venus och män från mars, är inte bara en bok ( som jag inte läst ) utan troligen en formell sanning. Då får man faktiskt finna sig i att det finns kulturella skillnader, som man måste ta hänsyn till. Det är vår konstitutionella rätt som män, att kvinnorna är tydliga i sitt flörtande, så vår Hattifnatt inte missar en invit.

Johan, Koh Lanta

Anonym sa...

Ja, det enda som den här "undersökningen" visar är att kvinnor måste blir mer tydliga beträffande vad de vill och inte vill. Alltför många pinsamma situationer har uppstått pga kvinnors tvetydiga signaler och av någon anledning så är det nästan alltid mannen som anses vara orsaken. Om en kvinna inte har något sexuellt intresse för en man så kan hon låta bli att bete sig på ett sätt som kan uppfattas som detta. Samtidigt borde ett eventuellt sexuellt intresse kunna visas med ett något rakare beteende. Det räcker inte med att under 2 sekunder titta på en man från 25 meters håll och förvänta sig att han ska förstå vinken. Män har heller inte något 6:e sinne som gör att de i allmänhet kan läsa kvinnors tankar.

Lite mer klarhet och tydlighet från kvinnors håll är något som skulle underlätta för alla, inte minst dem själva.